Miten voimme luottaa aistimme ?

Vuosisatojentieteenfilosofiaan on huolissaanerittäin vaikea kysymys siitä aistimme ” täsmää ” , mikä on todella ”siellä . ” Suurimman osan ajasta , nonphilosophical ihmiset ottavat sen uskon , että tämä on totta — näemme ja kuulemme , mitä on ”siellä . ” Osoittaa, että tämä ontapaus on ongelma . Ohjeet

1

Koemaailman . Empirismi onajatus, että opimme kokemustemme kautta , ja nämä kokemukset peräisin yksinomaan aistihavainnoista . Empiristi voi sanoa 🙂 ” Tiedämme, että ulos aistit ” poimia ”mikä on todella olemassa ” ; tai b ) ” Meidän pitäisi toimia ” ikään kuin ” näin on . ”
2

Aloita uskossa. Ajatus siitä, että meillä on vain vähän mahdollisuutta kuin toimia ” ikään kuin” aistimme poimia mitä on todella olemassa annosteleeepämukava ongelma todistaa tämän . Utilitaristinen voi sanoa, että se ei ole väliä , onko meillä todella aistia asioita tai ovat vain ” aivot purkissa , ” saada impulsseja sijoitetaan aivomme , jotka simuloivat todellisia kokemuksia . Onnemme ja toimeentulo on riippuvainen meidän reagoivaa ja oppia mitä havaitsemme . Vai emme ovat ” aivot purkissa ” ei ole merkitystä .
3

Think sisäänpäin . Augustinus ja Rene Descartes yrittäneet ratkaista tämän ongelman olemassaolon samalla tavalla . Molemmat kirjoittajat sanoivat, että voimme olla täysin varmoja , että olemme olemassa , koska kieltää tämän olisi vahvistaa sitä . Jos kiellän , että olen olemassa , sittendenierin on olemassa. Siksi tiedämme olemassa varmuudella . Tämä tarkoittaa myös sitä , että absoluuttinen totuus on todellinen ja mahdollinen . Koska olemme olemassa , tiedämme myös, että olemme ehdollisia ja nonself toimeentuleva . Siksi emme tee itsellemme . Olemme riippuvaisia​​objektiivisesti olemassa oleva maailma, joka on tuonut meidät olemassaolo ja ruokkii meitä —maailmassa emme luo . Käsitteestä” I ” nämä kaksi filosofit päätelläobjektiivista todellisuutta ulkomaailman .
4

Mieti, mitä todellisuus olisi ilmanolemassaoloa mielemme . Immanuel Kant kirjoitti vuonna myöhässä 18th century , ettäulkoinen maailma on olemassa , koska mielemme sisältävät luokat ”suodatin ” kokemus . Asiat kuten tilaa ja aikaa ei ole ”siellä ”, mutta ovat tuotteita mielemme . Tilaa ja aikaa , ja kaikki, seuraa niistä , jotka ” määrätty ” onkaaos aistihavainnoista luoda vakaa esineitä. Tämä näkemys mullisti filosofian ikuisesti .
5

Harkitserooliihmisen ego — joka onsama kuintahto — luomisessaulkoisen maailman . Aivan alussa 19th century ,saksalainen koulu epistemologialla syntyi vastauksena Kant . Kirjailijat, kuten Johann Fichte kehitti teorian , että”siellä ” on todellafunktioihmismielen . Tiedämme”siellä” vain koska se vaikuttaa meidän ego . Itse asiassa ,”siellä” on tuoteego —ego pyrkii eettisiä täyttymystä. ”Siellä” onego positing itse , näemme asiat , että oma itsemme luoneet . Koskaego onsama kaikkialla kaikki ihmiset , kokemukset ole pelkästään itseämme — se ei ole vainsubjektiivinen fantasia — mutta onintersubjektiivisella todellisuutta . Olemme samaa mieltä siitä, mitä on olemassa, koska kollektiivista ego on kokenut sen .

Vastaa